Dzogtšen Vadžratants Jantrajooga Raamatukogu
Dzogtšeni õpetuse tutvustus Klassikaraadio saatesarjas Traditsiooni tarkus
Traditsiooni tarkus - Dzogtšen
On
olemas kolm peamist õpetuste teed ehk meetodit: loobumise tee,
muundamise tee ja isevabanemise tee, mis on vastavalt suutra-, tantra-
ja dzogtšeni õpetuste aluseks. Need vastavad kolmele aspektile –
kehale, kõnele ja meelele, mida kutsutakse kolmeks väravaks, sest nende
kolme kaudu on võimalik siseneda teadmise seisundisse.
Suutra - loobumise tee
Loobumise tee sisaldub Suutra õpetuses, mida on edasi andnud ajalooline Buddha Šakjamuni oma jutlustes. ...
...Loobumise tee põhiprintsiibiks on kannatuse põhjuste ja ümbersündide
lõpetamine. Selleks on vaja loobuda või hoiduda tegemast negatiivset
karmat põhjustavaid tegusid. ...
...Loobumise tee teostamise viisiks on Buddha poolt kehtestatud käitumisreeglite arvestamine, mis sisalduvad Vinaya s,
budistliku kloostrikorra reeglistikus. Jälgides keha, hääle ja meelega
seonduvaid ettekirjutusi, on võimalik puhastuda negatiivsest karmast ja
koguda positiivset karmat. Peale selle on tõotuse pidamine ise
pälvimuste allikas. Näiteks, kui keegi loobub varastamisest, siis kogub
ta topelt vooruse: esiteks selle eest, et ta ei teinud negatiivset
tegu, ja teiseks selle eest, et ta pidas tõotust. Kogu meetod põhineb
indiviidi käitumise piiramisel, peamiselt keha ehk materiaalse
dimensiooni tasandil. Suutra õpetustes on negatiivse karma
kõrvaldamise põhimõte ka meditatsiooni harjutamise aluseks, mille
eesmärgiks on leida vaimse rahu seisund, kus mõtted ei ole enam
võimelised meid häirima. Selle vahendi abil väldime karma tekitamise
võimalust emotsioonidesse takerdumise läbi.
Teostus loetakse saavutatuks, kui ollakse vabanenud indiviidi
illusoorsest egost, mis on kõigi meie ihade ja konfliktide juureks.
Need on eelkõige Hinajaana või Teravaada budistliku traditsiooni
arusaamad, mis kõige rohkem usaldavad Buddha Šakjamuni varaseid
seletusi ja õpetusi.
Mahajaana õpetus aga põhineb sügavamatel arusaamadel, nagu kõikehõlmav
kaastunne ja kõige nähtumusliku tühjus. Neis mõlemas traditsioonis on
tõotused loobumise tee teostuse keskseks elemendiks. ...
Tantra - muundamise tee
...Muundamise tee leiab tantrilistes õpetustes - kirjutistes, mis on ilmunud teostunud olendite puhaste ilmingute avaldumise läbi1.
Tantrad on õpetused, mis põhinevad teadmisele energiast ja selle
kasutamisest. Need pole saanud alguse õpetaja suulistest õpetustest,
nagu suutra traditsioonis õpetas Buddha, vaid teostunud olendite
ilmingutest puhtas nägemuses. Puhas ilming2
tärkab elementide peenekoelise ja kirka energia kaudu, samas kui meie
karmiline nägemus põhineb elementide jämedakoelisel ja materiaalsel
ilmingul. Selleks, et saada seda tüüpi õpetust, on vajalik omada võimet
tajuda valguse peenekoelist dimensiooni. ...
Dzogtšen - isevabanemise tee
Dzogtšeni õpetused pole filosoofia, usuline doktriin ega
kultuuritraditsioon. Õpetuste sõnumist arusaamine tähendab oma tõelise
olukorra avastamist, vabana enesepettustest ja võltsolemistest, mida
meie meel loob. Tiibetikeelse mõiste dzogtšen – „Suur Täius” – tõeline
tähendus viitab iga indiviidi tõelisele algsele seisundile, mitte
kõrgemale reaalsusele. dzogtšenile iseloomulikuks meetodiks on
isevabanemise tee ja selle elluviimiseks ei ole vaja millestki loobuda,
puhastada ega muundada. Kõike, mis tärkab meie karmilise nägemusena,
kasutatakse õpetuse teena3.
Suur XI sajandi Lõuna-India joogi Pha Tampa Sangye ütles kord:
„Indiviidi ei seo kahestunud seisundisse erinevad olukorrad, mis meie
karmilise nägemuse kaudu ilmnevad, vaid inimese enda kiindumus
võimaldab sellel, mis tärkab, ta oma sõltuvusse haarata.”
Kui tahta see kiindumus kõige kiiremal ja efektiivsemal moel läbi
lõigata, siis peame selleks kasutama meele spontaanset isevabanemise
võimet. Seda ei tuleks mõista kui mingi ise või ego vabastamist.
Dzogtšeni tasandil on alustloovaks eelduseks, et kõik nähtumuslik on
oma olemuselt tühi. Isevabanemine dzogtšeni tähenduses tähendab, et
kõigel, mis harjutaja kogemusväljas ilmneb, lastakse ilmneda nõnda nagu
see on, ilma hea ja halva, ilusa ja koleda hinnanguta. Samal ajal
puudub seal klammerdumine, kiindumus, püüdlus ja isegi tahe. Kõik, mis
tärkab, kas mõte või väliselt näiline sündmus, vabaneb iseenesest.
Sellisel viisil harjutades ei saa kahestunud nägemuse puu seemned
idaneda, veelgi vähem juuri ajada ja kasvada.
Erinevalt suutrast ja tantrast ei ole dzogtšen astmeline tee ning samas
ei pea ta ennast õpetuste hierarhia tipuks. Dzogtšen on isevabanemise,
mitte muundamise tee, ning seega ei kasutata seal peamise harjutamise
viisina kujustamist. Ta asub teisel pool piiranguid ja seetõttu võib
kasutada mistahes teise tasandi harjutusi teiseste harjutustena.
Dzogtšeni peamiseks harjutuseks on siseneda vahetult mittekahestunud
kontemplatsiooniseisundisse, püsida selles ning jätkates selle
süvendamist, kuni saavutatakse täielik teostus.
- Harjutajale ilmub unenäos või harjutamise ajal ilmutus valguse peenekoelisest sfäärist tekstina või õpetusena.
- Valgustunud olendite ilmnemine oma mandalas valguse peenekoelises sfääris.
- Tee tähendab kulgemist teostuse suunas.
|